Volkswagen Jetta -tutkimus 2a/9

Nopeimmat varmaan huomasivat, että eilen minulle tuli postaukseen pieni lapsus. Kirjoitin, että Pam Groutin kirjassa tutkimuksia on 8 vaikka niitä on oikeasti 9. Tämä erehdys johtui siitä, että olin itse lukemassa tutkimusta 8 =D

Tutkimus #2a

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on opetella keskittymään johonkin asiaan. Kun tietoisesti keskitymme asiaan X, alamme huomioida sitä entistä enemmän ympärillämme.

Ideana on miettiä jokin asia, johon kiinnittää huomiota seuraavan 24 tunnin aikana. Toisin sanoen, jos keskityt näkemään päiväsi aikana vaikkapa Volkswagen Jetta autoja, niitä alkaa pikkuhiljaa putkahtelemaan näkökenttääsi.

Meillä on lasten kanssa leikki "Keltainen auto", jota pelaamme oikeastaan koko ajan. Peli menee siten, että kun näemme keltaisen auton, tökkäisemme toista ja sanomme "Keltainen auto!". Peli on siinä mielessä haastava, että Suomen autokannasta noin 3% on keltaisia autoja. Niitä ei siis tule ihan joka kadun kulmassa vastaan.

Koska minä olen jo "virittynyt" huomaamaan keltaiset autot, päätin tehdä tutkimuksesta haasteellisemman, kohdistamalla huomioni vaalenvihreän sävyisiin autoihin. Ja koska halusin tehdä tutkimukesta vieläkin haastavamman, päätin pysytellä neljän seinän sisällä seuraavat 24 tuntia. Tai ainakin käydä mahdollisimman vähän ulkona.


Tutkimuksen tulos:

Aloitin tutkimuksen 1.3.2015 klo 7.45. Puolen tunnin päästä selasin uusinta Taloustaito lehteä ja osaatteko yhtään arvata mitä löysin aukeamalta 50 - 51?

10 minuutin päässä siitä, katselin lasten kanssa piirrettyjä ja mainoskatkolla tuli Hot Wheels leikkiautomainos, josta bongasin ainakin 4 vihreää autoa. Siis 40 minuuttia tutkimuksen aloittamisesta, olin bongannut jo 5 vihreää autoa.

Voisin sanoa, että tutkimus oli onnistunut jo siinä vaiheessa mutta en halunnut lopettaa vielä. Loppupäivän aikana bongasin lisää autoja ja päivän lopullinen saldo oli 22 vihreää autoa. Lopetin tutkimuksen klo 18.03 sillä olin tyytyväinen tutkimustulokseen.

Tämä koe on erinomainen esimerkki näyttämään sen, että mihin ikinä me kohdistammekaan huomiomme, sitä näemme silmiemme edessä. Jos siis keskitymme vain negatiivisiin asioihin elämässämme, näemme vain negatiivisia asioita päivästä toiseen, koska olemme "virittyneet" näkemään vain negativiisia asioita.

Hyvin usein teemme tätä tiedostamatta ja sitten hämmästelemme, "miksi tämä tapahtui taas minulle?!"

Tämä tutkimus avasi silmiäni myös toiseen asiaan, jota tarkastelemme lisää tutkimuksessa #4. On todella tärkeää kertoa yksityiskohtaisesti mitä haluaa. Jos pyydämme maailmankaikkeudelta epämääräisiä asioita kuten "uutta kotia", miten maailmankaikkeus pystyy toteuttamaan toiveemme? Uusi koti kun voi olla toisella puolella Suomea. Tai keskellä metsää. Tai kerrostalossa. Tai tehtaan vieressä. Tai miljoonassa muussa paikassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Follow @ Instagram

Back to Top