Luotatko sinä vaistoosi?

Törmäsin tänään Hesarin nettisivuilla Anna von Hertzenin kolumniin "Kuudes aisti ylittää järjen - se pelasti ystäväni hengen".

Olen törmännyt tähän "kuudenteen vaistoon" eli sisäiseen intuitioon myös omassa elämässäni mutta siitä hieman myöhemmin lisää.

Oman sisäisen äänen kuunteleminen on vaikeaa. Melkeinpä mahdotonta. Ainakin niin kauan kun ympärillläsi on melua ja melskettä. Ja vaikka viettäisitkin hetken hiljaisuudessa, omaa ääntään on todella haasteellista kuulla.

Jos tietoisesti harjoittelet oman intuitiosi kuuntelemista, ennen pitkää alat kuulla sen sanomaa.

Muistan kun 12 vuotta sitten järjestelin häitäni. Olin yrittänyt suunnitella ja järjestää niitä jo useamman päivän ajan sillä seurauksella, että jokainen asia, jota yritin hoitaa, ei ottanut onnistuakseen. Milloin tuli peruutuksia, milloin minulta pyydettiin lisäselvitystä jostakin tarjouspyynnöstä - joka asia tahmoi.

Seisoin vanhempieni omakotitalon eteisessä kun jälleen yksi asia oli mennyt mönkään. Olin aikeissa sanoa äidilleni: "Nyt riittää! Minä en mene ollenkaan enää naimisiin jos tämä on näin vaikeaa!" kun kuulin - konkreettisesti - pääni sisällä kellojen soivan. En enää muista millaiset kellot olivat mutta muistan selvästi että kuulin ne.

Hämmennyin täysin tuosta äänestä ja mietin hetken mitä se mahtoi tarkoittaa. Ja koska olin suunnittelemassa häitäni, ajattelin niiden tarkoittavan hääkelloja =D

Näin jälkikäteen ajateltuna kellot olivat varoituskellot, jotka vain tukivat omaa ajatustani häiden peruuttamisesta. Elämäni olisi ehkä ollut jonkin verran helpompaa, jos olisin ne peruuttanut.

Monta kertaa sen jälkeen olen olen ollut tietoisesti tilanteessa, jossa järki sanoo yhtä ja intuitio sanoo toista. Ja kyllä - myös minä olen valinnut suurimmaksi osaksi järjen äänen.

Noin reilu pari vuotta sitten, aloin kuitenkin kiinnittämään huomiotani enemmän intuitiooni. Joskus teen päätökset liian nopeasti järjellä ja huomaan päätöksen jälkeen että kyllähän se intuitiokin yritti minulle jotain kertoa, mutta...

Voiko sisäinen äänemme johtaa meitä harhaan? En usko. Päinvastoin. Se saattaisi jopa tehdä elämästämme hieman helpompaa.

Milloin sinä viimeksi kuuntelit sisäistä ääntäsi tehdessäsi jonkin päätöksen? Millainen lopputulos päätöksestä tuli?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Follow @ Instagram

Back to Top