Unelman epäonnistuminen

On aivan normaalia että ihmiset tekevät virheitä. Olen pienestä pitäen yrittänyt kaivella jokaisesti virheestäni jotain opittavaa. Tästä on ollut minulle hurjasti hyötyä. Tosin, jääräpäisenä osaan myös takoa päätäni tiiliseinään monta kertaa ennenkuin opetus vihdoin menee päähän.

"Hulluutta ei ole toistaa samaa asiaa monta kertaa mutta hulluutta on toistaa samaa asiaa monta kertaa ja toivoa eri lopputulosta."

Kun mietin menneisyyttäni ja sitä, miksi en elä unelma elämääni, näen selvästi että olen joka kerta tehnyt samat virheet:

  • minulla on ollut kiire (kaikki minulle nyt heti tässä piti olla jo 10 minuuttia sitten kaikki)
  • minä olen pelännyt (entäs jos saankin sen mistä unelmoin, olenko enää sama ihminen, muutunko liikaa)
  • minulla on liian vähän rahaa (järjestelykysymys, raha ei tee onnelliseksi mutta se tekee elämästä helpompaa)
  • epärealistiset unelmat (voitan Oscarin vuoden kuluttua vaikka en ole näytellyt kertaakaan, olen silti paras naisnäyttelijä maailmassa)
  • kärsimättömyys (miksi asiat eivät mene niinkuin minä sanon??)
  • johdonmukaisuuden puute (haluan yrittäjäksi, eikun haluan sittenkin pankkiiriksi, eikun haluan työskennellä palmun alla, enpäs kun kotona)
  • uskon puute itseen ja omiin kykyihin (en minä kuitenkaan pärjää, minua parempia tekijöitä on Suomi pullollaan)
Pureudutaanpa näihin asioihin hieman syvällisemmin.

"Minulla on kiire"
Kun täytin 30 vuotta, pohdin pitkään mitä olen saanut aikaan elämässäni. Minulla oli oma koti, kaksi lasta ja vakituinen työ. Silti koin että elämäni on jo loppumetreillä, mitään kivaa ei ole enää odotettavissa. Sitten käänsin asian ylösalaisin: Jos elän 100-vuotiaaksi, minulle on 70 vuotta aikaa tehdä mitä ikinä haluan. Kiire on illuusiota, ei muuta. Aina (lue: AINA) on aikaa pysähtyä ja miettiä ja muuttaa suuntaa. Vaikka olisit 70-vuotias mutta elät 100-vuotiaaksi, sinulla on vielä 30-vuotta aikaa tehdä mitä haluat. Eikä ikä ole rasite vaan kokemusten summa. Siinä vaiheessa ainakin tiedät, mitä et halua tehdä!

"Minä pelkään"
Pelko on hyväksi. Se pysäyttää sinut miettimään, oletko menossa oikeaan suuntaan. On kuitenkin hyvä miettiä mitä muuta pelko kertoo. Itse tein yksinkertaisen tehtävän: kirjoitin vihkooni kysymyksen "Mitä minä pelkään" ja sitten vain odotin. Kun pyörittelin tuota ajatusta mielessäni, pikkuhiljaa aloin löytämään asioita mitkä aiheuttavat minulle pelkoa. Tuon jälkeen niitä oli helppo tarkatella ja jopa nauraa, että "tuohoan nyt on ihan tyhmää." Sen jälkeen en enää ole pelännyt.

"Minulla on liian vähän rahaa"
Järjestelykysymys. Ei muuta. Tim Ferris kirjoitti kirjassaan Neljän tunnin työviikko -hyvin: "Ihmiset eivät halua miljoonaa dollaria pankkitililleen. He haluavat elää kuin heillä olisi miljoona dollaria tilillään." Olen huomannut, että mitä enemmän ihmisillä on rahaa, sitä enemmän heillä on huolia. He huolehtivat edelleen rahan riittävyydestä, saavatko he rahalleen tuottoa, uskaltavatko he ottaa riskiä vai "pitäisikö kaikki rahat laittaa patjan väliin jos pankki menee konkurssiin ja minä olen niin varovainen että koskaan ei syty tulipalo..."

Usko pois, jos sinulla on miljoona tilillä, huolehdit ihan yhtä paljon kuin nytkin. Sen sijaan unelmia voi toteuttaa vaikka rahaa ei olisikaan. Kun istuin kerran vihkoni kanssa sohvalla ja mietin mitä asioita haluaisin tehdä JOS minulla olisi tililläni tuo miljoona, huomasin että eivät unelmani vieneet minulta yhtään enempää rahaa. Itse asiassa aika monen asian pystyin toteuttamaan ilman euroakaan. Toki voisin ostaa vuoden 2014 vuosimallin Audin tai BMW:n mutta entäs sitten. Joutuisin pelkäämään koko ajan, milloin joku tekee autolleni ilkeivaltaa (kateus saa ihmiset tekemään yllättäviä asioita).

Jos sinulla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että raha nipin napin riittää elämiseen, älä huolestu. Pysähdy hetkeksi ja hengitä syvään. Minulla on tähänkin muutama neuvo, jotka kerron viimeistään ensi viikolla.

"Epärealistiset unelmat"
Okei, halusin muutama vuosi sitten näyttelijäksi (yllätys yllätys että kipinä iski juuri Oscareiden aikaan). Oscar gaala, kauniit asut, punainen matto ja valokeila. Kyllähän se imartelisi. Mutta olinko valmis tekemään kaikkeni, että saavuttaisin tuon unelman? En. En halunnut opiskella näyttelemistä, sillä jo roolileikkien leikkiminen lasten kanssa oli tuskastuttavaa. Saati sitten elokuvissa näytteleminen.

"Jos ihmiset eivät naura unelmillesi, ne eivät ole tarpeeksi suuria."

Jokainen voi olla näyttelijä. Mutta toisilta se vaatii paljon enemmän opettelua kuin toisilta. Suosittelenkin, että lähdet tavoittelemana unelmaasi omien vahvuuksien kautta. "On helpompi vahvistaa omia vahvuuksia ja tulla niissä mestariksi kuin yrittää kehittää heikkouksia ja jäädä keskinkertaiseksi."

"Kärsimättömyys"
Asioilla on taipumusta ottaa aikaa. Tämän olen saanut huomata kun olen hoitanut poikani asioita. Hakemusten käsittely Kelalla vie pahimmillaan 8 viikkoa. En voi sille mitään, eikä sen takia kannata vihoitella Kelalle. Niin se vain on. Keskustelut perheneuvolassa on ajoitettu kerran viikkoon mutta ennenkuin todellista kehitystä nähdään, mennään monta kuukautta eteenpäin. 

Asiat menevät eteenpäin omalla painollaan. Toki on hyvä olla ajan hermolla ja pitää huoli että asioita ei ole unohdettu mutta muuten niiden murehtiminen on aivan turhaa. Kärsimättömyys ja asioista murehtiminen vievät sinun energiaasi ja tällä hetkellä toivon sinun käyttävän energiaasi oman unelmasi toteuttamiseen etkä asioista murehtimiseen.

Meillä kaikilla on vapaa tahto ja me voimme aina valita. Ei ole koskaan sellaista tilannetta että vaihtoehtoja ei olisi annettu. Joskus tilanne on vain se, että emme näe niitä muita vaihtoehtoja.

"Johdonmukaisuuden puute"
Jos viikon välein haluan jotain muuta, saanko ikinä mitään valmiiksi? En. Valinnanvapaus on hyvä mutta pahimmillaan se johtaa häsläämiseen. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää miettiä kunnolla ja löytää se syvällä sisällä oleva unelma jonka aidosti ja vilpittömästi haluaa toteuttaa. Sen jälkeen on tehtävä suunnitelma miten tuon unelman aikoo toteuttaa, sillä jos vain istut ja odotat, ei unelma toteudu ilman sinun omaa panostustasi.

Tilanne on vähän sama kuin istuttaisit pensaan kotipihallesi mutta kerran viikossa muuttaisit sen paikkaa. Pensas tuskin siitä pitkällä tähtäimellä tykkää ja lakastuu. Ole siis johdonmukainen unelmasi tavoittelussa.

"Uskon puute itseen ja omiin kykyihin"
Huonessa on kymmenen ihmistä, joille kaikille on annettu sama tehtävä: etsi edullisin vaihtoehto matkustaa Suomesta Singaporeen ja sieltä Australian kautta Sveitsiin ja takaisin Suomeen. 

Kuinka moni saa tehtävän tehtyä? Ei kukaan. Miksi? Koska jokainen kuvittelee, että vieruskaveri löytää kuitenkin edullisimmat reitit ja lennot ja luovuttaa. 

Sanotaan, että jos rakas ihminen on jäänyt auton alle, ihmisellä on niin paljon voimaa että hän pystyy nostamaan auton tuon rakkaan ihmisen päältä. Meillä jokaisella on piileviä kykyjä saavuttaa ihan mitä tahansa mikä on meille tärkeää.

Jos uskot itseesi ja unelmaasi, jos todella ajattelet että sinulla on oikeus saavuttaa unelmasi, otat vastuun omasta elämästäsi, osoitat itsellesi että kunnioitat ja arvostat itseäsi, olet johdonmukainen ja jaksat odottaa asioiden asettumista oikeille paikoilleen, voit saavuttaa ihan mitä tahansa. Ihan. Mitä. Tahansa. Vain sinä itse voit olla oman unelmasi esteenä. Usko siis itseesi ja luota omiin kykyihisi. Tee 12 kk suunnitelma, mieti mitä unelmasi toteuttaminen vaatii ja tee tarvittavat tehtävät. Ei ole mitään ulkopuolista estettä, joka estäisi sinua saavuttamasta unelmiasi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Follow @ Instagram

Back to Top